|
ΠΥΤΖΑΜΑ ΠΑΡΤΥ - ΝΤΥΘΕΙΤΕ ΥΠΝΑΡΑΔΕΣ
Την Παρασκευή 8 Μαρτίου, τελευταία μέρα της Αποκριάς στο Σχολείο, πριν την Καθαρά Δευτέρα ήταν και το κλείσιμο της Εβδομάδας Φιλίας 2019. Έχοντας περάσει από εργαστήρια, βιωματικές και παιχνίδια συνεργασίας, το Σχολείο έγινε ασφαλέστερος χώρος για όλους. Για να γιορτάσουμε την τελευταία μέρα της Αποκριάς και να τηρήσουμε τα έθιμα, αλλά και να δείξουμε ότι στο σχολείο νιώθουμε "σαν στο σπίτι μας", ντυθήκαμε "υπναράδες" και ήρθαμε στο σχολείο με τις ...πυτζάμες, με αμφίεση ύπνου.
Από την 4η ώρα ξεκίνησε το πάρτυ. Πήραμε το πρωινό μας με νηστίσιμα εδέσματα, που θύμιζαν Καθαρά Δευτέρα.
Κάναμε την πρωινή μας γυμναστική και, στη συνέχεια φτιάξαμε και πετάξαμε τους "χαρταετούς της φιλίας".
Τα κορίτσια της Γ2 μας παρουσίασαν την εργασία τους για το Τριώδιο.
Η μέρα έκλεισε με μια ευχάριστη έκπληξη για τις γυναίκες του σχολείου, αφού ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων μας έστειλε λουλούδια για την ημέρα της Γυναίκας. Μια πολύ ευγενική χειρονομία, που μας συγκίνησε. ΚΑΛΗ ΣΑΡΑΚΟΣΤΗ! 6-3-2019, ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΚΑΤΑ ΤΗΣ ΕΠΙΘΕΤΙΚΗΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
Απόσπασμα από το μήνυμα του Υπουργού Παιδείας κ. Κ. Γαβρόγλου Ο ενδοσχολικός εκφοβισμός και η θυματοποίηση, φαινόμενο που γίνεται πλέον ορατό στις ανησυχητικές διαστάσεις του σε πολλές χώρες, δεν αποτελεί μόνο εκπαιδευτικό αλλά και κοινωνικό πρόβλημα. Μπορεί να εκδηλώνεται στο περιβάλλον του σχολείου, αλλά απηχεί στρεβλώσεις του ευρύτερου κοινωνικού και πολιτισμικού περιβάλλοντος, καθώς συνδέεται, μεταξύ άλλων, με τον ρατσισμό, την ομοφοβία, κάθε είδους ανισότητες, την κανονικοποίηση της βίας και της ρητορικής του μίσους. Η απάντηση στην εξάπλωση του προβλήματος δεν μπορεί παρά να είναι το δημοκρατικό και συμπεριληπτικό σχολείο, που αποδέχεται και τιμά τη διαφορετικότητα και την ποικιλομορφία που ευαισθητοποιεί όλα τα μέλη της κοινότητας –μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς– και προωθεί την αλληλοκατανόηση και την ειρηνική επίλυση των προβλημάτων στις διαπροσωπικές σχέσεις, που εστιάζει, όχι μόνο στα μαθησιακά αποτελέσματα, αλλά και στην ηθική και ανθρωπιστική διάσταση της παιδείας, στην καλλιέργεια του σεβασμού, της ενσυναίσθησης, της αλληλεγγύης και της συμμετοχικότητας. Στον αξιακό χαρακτήρα του σχολείου πρέπει να κατατείνουν οι προσπάθειες όλων μας, πολιτείας, κοινωνίας, οικογένειας, γιατί μόνο αυτός μπορεί να διασφαλίσει την ανάπτυξη της αυτοεκτίμησης και την προαγωγή των κοινωνικών και συναισθηματικών δεξιοτήτων των παιδιών μας.
Στο 5ο Δημοτικό Κιλκίς οι δράσεις μας, εδώ και αρκετά χρόνια εστιάζουν στην ολιστική ανάπτυξη της προσωπικότητας του παιδιού, ελεύθερα και ανεμπόδιστα και δεν θα μπορούσαμε να πετύχουμε έναν τέτοιο στόχο, αν δεν δρούσαμε βιωματικά προς αυτή την κατεύθυνση. Έτσι θεσπίσαμε την Εβδομάδα Φιλίας, τις ημέρες γύρω από την 6 Μαρτίου, τα τελευταία τρία χρόνια. Ξεκινώντας από την Δευτέρα 4 Μαρτίου, αφιερώσαμε μια σχολική ώρα σε «Παιχνίδια Συνεργασίας» για τις Α’ και Β’ μαζί, τις Γ’ και Δ’ μαζί και τις Ε’ και ΣΤ’ μαζί. Έτσι, στο πλαίσιο της Φυσικής Αγωγής και με ακούραστους και εξαίρετους βοηθούς, τους Ομότιμους της ΣΤ’, παίξαμε παιχνίδια που αναδεικνύουν και προάγουν την αξία της συνεργασίας, της ομαδικότητας και της αλληλοκατανόησης, συζητώντας για συναισθήματα και απόψεις στην αποτίμηση των δράσεων.
Την Τρίτη 5 Μαρτίου, το θέμα ήταν «Συνεργασία στο Σχολείο», όπου όλες οι τάξεις συγχρόνως, έπρεπε να φέρουν σε πέρας συγκεκριμένους στόχους και να συνεργαστούν και με παιδιά άλλων τάξεων. Η αποτίμηση έγινε αυτή τη φορά σε ένα μεγάλο ταμπλό, όπου όλοι, με ειλικρίνεια μοιράστηκαν συναισθήματα και απόψεις για την εμπειρία τους.
Στις 6 Μαρτίου 2019, Παγκόσμια Ημέρα κατά της Επιθετικής Συμπεριφοράς στο Σχολείο, αξιοποιήσαμε το πρόγραμμα των Ομοτίμων και τους συντονιστές – μαθητές και μαθήτριες της Στ’ και υλοποιήσαμε δίωρα βιωματικά εργαστήρια στα τμήματα, με παιχνίδια και δράσεις σχετικά με την μείωση της επιθετικής συμπεριφοράς στο σχολείο. Οι απόψεις των παιδιών αποτυπώθηκαν σε ταμπλό και αναρτήθηκαν στο σχολείο.
Στο ξεκίνημα της ημέρας κάναμε μια δράση με τίτλο «μια γλυκιά Καλημέρα», που θα επιδιώξουμε να γίνει συνήθεια και θεσμός στην σχολική μας καθημερινότητα. Ένα παιδί έξω από κάθε τμήμα υποδέχεται τους υπόλοιπους (και τον εκπαιδευτικό) χαιρετώντας τους με έναν από τους πέντε τρόπους που υπάρχουν αναρτημένοι στην είσοδο. Ήταν η πιο ευχάριστη στιγμή της ημέρας μας και θα το συνεχίσουμε!
Στην αποτίμηση των δράσεων η Β’ τάξη μας παρουσίασε ένα δρώμενο με μηνύματα ανεκτικότητας και σεβασμού στο διαφορετικό, με τίτλο «Αν όλα τα παιδιά της Γης», ενώ μαθήτριες της ΣΤ’ μας παρουσίασαν την εργασία τους για τα δικαιώματα των παιδιών με αναπηρία.
ΠΕΤΑΓΜΑ ΧΑΡΤΑΕΤΟΥ 2019
Στο πλαίσιο των δράσεών μας για το πρόγραμμα "Παίζοντας με τα Πρωτόνια" υλοποιήσαμε εργαστήριο με θέμα την κατασκευή χαρταετού. Καλέσαμε έναν έμπειρο βοηθό, τον κ. Μαργαρίτη Αναστασιάδη, που έδειξε στα παιδιά όλα τα μυστικά. Αν και όταν ξεκινήσαμε την κατασκευή δεν φυσούσε παρά ελάχιστα, με το που ολοκληρώσαμε και βγήκαμε έξω για τη δοκιμή, άρχισε να φυσάει! 'Ετσι είχαμε τη χαρά να δούμε τον χαρταετό μας να ίπταται και συνεχίσαμε να μελετάμε και να συζητάμε τις φυσικές συνθήκες και τους νόμους που επιτρέπουν την πτήση.
Αυτές έχουν να κάνουν με τις σωστές αναλογίες μήκους της ουράς και σώματος του χαρταετού. Τα "ζύγια" που έλεγαν οι παλαιότεροι, πρέπει να είναι έτσι φτιαγμένα ώστε ο χαρταετός να πετάει υπό λειτουργική, άρα συγκεκριμένη, γωνία με το ρεύμα του αέρα. Θέλουμε ο αέρας που κινείται κάτω από τον αετό μας να έχει μεγαλύτερη πίεση από αυτόν που κινείται από πάνω του, ώστε να τον σπρώχνει να ανεβαίνει με ταχύτητα. Την εξήγηση δίνει ο νόμος του Bernoulli για τα ρευστά (τα υγρά και τα αέρια δηλαδή). Με απλά λόγια, όταν ο αέρας κινείται με μικρή ταχύτητα γύρω από ένα σώμα έχει μεγάλη δύναμη, όταν όμως κινείται με μεγάλη ταχύτητα έχει μικρή δύναμη.
H πιο « παλιά» πληροφορία που υπάρχει για την ύπαρξη του χαρταετού είναι αυτή του 4ου αιώνα π. Χ., όταν ο μαθηματικός και αρχιμηχανικός Αρχύτας (440-360 π. Χ.), από τον Τάραντα της Νότιας Ιταλίας, καλός φίλος του Πλάτωνα και οπαδός του Πυθαγόρα, χρησιμοποίησε στην αεροδυναμική του τον χαρταετό και λέγεται ότι ήταν ο εφευρέτης του. Ο Αρχύτας θεωρείται ο τελευταίος αλλά και ο σημαντικότερος των Πυθαγορείων. Κατασκεύασε από ελαφρύ ξύλο την "ιπτάμενη περιστερά", που ουσιαστικά είναι η πρώτη πτητική μηχανή των ιστορικών χρόνων. Κείμενα του Αρχύτα λένε ότι μελέτησε και ο Γαλιλαίος. Διαβάστε περισσότερα: https://www.mixanitouxronou.gr/i-proti-iptameni-michani-kataskevastike-apo-ellina-pithagorio-filosofo-ke-petaxe-se-apostasi-200-metron-o-idios-elise-ena-apo-ta-megalitera-mathimatika-provlimata/ https://www.youtube.com/watch?time_continue=7&v=MBeqzDHgL9k Υπάρχει και ελληνικό αγγείο της κλασικής εποχής με παράσταση κόρης, η οποία κρατά στα χέρια της μια μικρή λευκή σαΐτα δεμένη με νήμα, έτοιμη να την πετάξει. Πιθανότατα βέβαια, τα πειράματα ή τα παιχνίδια των Αρχαίων Ελλήνων με τους "αετούς" θα πρέπει να γίνονταν με πανί τουλάχιστον ως το Μεσαίωνα, καθώς η χώρα μας δεν διέθετε σε αφθονία το χαρτί. Όλα ξεκίνησαν το 1000 π. Χ. στην Κίνα. Ο πρώτος χαρταετός με μορφή δράκου εφόσον είναι και το ιερό σύμβολο της Κίνας, ήταν φτιαγμένος από μετάξι και μπαμπού, από τους φιλόσοφους Mozi και Luban. Κατά τη διάρκεια της δυναστείας των Χαν, ένας στρατηγός χρησιμοποίησε έναν χαρταετό μ’ έναν ιδιαίτερα έξυπνο και ενδιαφέροντα τρόπο. Προκειμένου να καταλάβει με τον στρατό του ένα παλάτι, έπρεπε να σκάψει ένα υπόγειο τούνελ. Μη γνωρίζοντας, όμως, το μήκος που θα έπρεπε να έχει το τούνελ, πέταξε τον χαρταετό έως πάνω από το παλάτι, κρατώντας την άκρη του νήματος στο σημείο απ όπου θα ξεκινούσε το τούνελ, και έτσι έκανε τους απαραίτητους σχετικούς υπολογισμούς. Ο Χαρταετός έφθασε στην Ελλάδα πρώτα από τα λιμάνια Ανατολής (Σμύρνη-Χίο-Κωνσταντινούπολη), τα λιμάνια της Επτανήσου, της Σύρας, των Πατρών και ακολούθησαν τα αστικά κέντρα, όπου μπορούσε κανείς να αγοράσει σπάγκο και χρωματιστό χαρτί. Η κατασκευή ενός χαρταετού σήμερα είναι σχετικά εύκολη υπόθεση καθώς υπάρχουν όλα τα τεχνικά μέσα. Στην Ελλάδα το πέταγμα του χαρταετού είναι μέρος των εθίμων της Καθαράς Δευτέρας και συγκεκριμένα του υπαίθριου εορτασμού της , τα λεγόμενα κούλουμα. Ο σκελετός των χαρταετών κατασκευάζεται είτε από ελαφρύ ξύλο είτε από πλαστικό, ενώ το μέρος που φέρνει αντίσταση στον αέρα από πλαστικό φύλλο ή χαρτί. Σημαντικά σημεία του χαρταετού για επιτυχημένο πέταγμα είναι: τα ζύγια της καλούμπας, τα ζύγια της ουράς, το μέγεθος της ουράς. ΠΗΓΗ: https://www.alfavita.gr/koinonia/213363_h-istoria-toy-hartaetoy-opoios-den-epaixe-pote-toy-hartaeto-den-koitaxe-oso
Περισσότερα Άρθρα... |