|
ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΑμεΑ, 3-12-2021
Η Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία (International Day of Persons with Disabilities) καθιερώθηκε το 1992 με απόφαση της γενικής συνέλευσης του ΟΗΕ και τιμάται κάθε χρόνο στις 3 Δεκεμβρίου. Η επιλογή της ημερομηνίας αυτής συνδέεται με την υιοθέτηση από το διεθνή οργανισμό στις 3 Δεκεμβρίου 1982 του προγράμματος δράσης για τα ΑμεΑ, το οποίο οδήγησε στην υπογραφή της διεθνούς Σύμβασης για τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία στις 30 Μαρτίου 2007 (Η Κύπρος την κύρωσε το 2011 και η Ελλάδα το 2012). Η Ημέρα αυτή δίνει την ευκαιρία στις κυβερνήσεις, στους οργανισμούς και στις κοινωνίες να εστιάσουν την προσοχή τους στα δικαιώματα και τις δυνατότητες των ανθρώπων με αναπηρία. Σύμφωνα με στοιχεία τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας (ΠΟΥ), περί το 15% του παγκόσμιου πληθυσμού (περί το 1 δισεκατομμύριο άνθρωποι) πάσχουν από κάποιας μορφής αναπηρία. Πρόκειται για την μεγαλύτερη μειονότητα, σύμφωνα με τον ΠΟΥ.
Στο σχολείο μας αφιερώσαμε χρόνο από τα εργαστήρια δεξιοτήτων (άξονας: Ανθρώπινα Δικαιώματα) για το θέμα και μιλήσαμε για τα Δικαιώματα των ΑμεΑ, τις αυξημένες λειτουργικές τους ανάγκες και θίξαμε τα ζητήματα της Συμπερίληψης, της Διαφορετικότητας, της Αποδοχής και της Ισότητας.
Ακόμη κάναμε δραστηριότητες που σχετίζονται με την Παγκόσμια Ημέρα ΑμεΑ, στα εργαστήρια του ομίλου για τον Εθελοντισμό και την Ενεργό Πολιτειότητα, που υλοποιούμε 13:30-15:00, κάθε εβδομάδα στο σχολείο μας. Μιλήσαμε για τις μορφές αναπηρίας και τα μέτρα που παίρνει η Πολιτεία για να έχουν τα άτομα αυτά δίκαιη μεταχείριση και πρόσβαση σε όλους τους τομείς της δημόσιας ζωής. Ακόμη αναφερθήκαμε στα Παραολυμπιακά Αθλήματα και μπήκαμε για λίγο στη θέση αυτών των ατόμων λειτουργώντας με περιορισμούς όπως: κλειστά μάτια, μετακίνηση με περιορισμούς, χωρίς να μπορούμε να μιλήσουμε κ.ά.
Τα παιδιά ανταποκρίθηκαν με μεγάλη ευαισθησία και ενσυναίσθηση, δείχνοντας ωριμότητα για την ηλικία τους. Είναι και μια απόδειξη ότι οι βιωματικές δράσεις έχουν σημαντική επίδραση στην ανάπτυξη των δεξιοτήτων των μαθητών/τριων.
ΠΛΩΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΜΕΡΑΪΔΑ - Δ1, ΒΙΡΑ ΤΙΣ ΑΓΚΥΡΕΣ
ΒΙΡΑ ΤΙΣ ΑΓΚΥΡΕΣ για την Δ1 του 5ου Δ. Σ. Κιλκίς
Για δεύτερη συνεχή χρονιά το Πλωτό Μουσείο ΝΕΡΑΪΔΑ «ταξιδεύει» στα δημοτικά σχολεία όλης της χώρας και φέρνει τους μαθητές και τις μαθήτριες σε δημιουργική επαφή με πτυχές της ελληνικής ναυτιλίας και ακτοπλοΐας του 20ού αιώνα. Στόχος των φετινών δράσεων είναι να ψυχαγωγήσουν τους μαθητές στο ασφαλές περιβάλλον της τάξης και να συνθέσουν ένα δημιουργικό τρόπο ενημέρωσης και εξερεύνησης του καραβιού, έστω και εξ αποστάσεως. Το επόμενο βήμα είναι η επίσκεψη στο μουσείο! Το Πλωτό Μουσείο Νεράιδα ανήκει στο Μη Κερδοσκοπικό Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου «Πλωτό Μουσείο Νεράιδα». Χρηματοδοτείται από το Κοινωφελές Ίδρυμα Ιωάννη Σ. Λάτση και ξεκίνησε τη λειτουργία του το 2013 με την εγγραφή του πλοίου στο ελληνικό νηολόγιο.
Κατασκευάστηκε πριν από 80 περίπου χρόνια στην Ιταλία. Στην πρώτη του μορφή ήταν μαύρο και ονομάστηκε Λαουράνα. Κατά τη διάρκεια του 2ου Παγκοσμίου Πολέμου το πλοίο επιστρατεύτηκε για τις ανάγκες της χώρας. Ο ιταλικός στρατός το μετέτρεψε σε πλοίο διασωστικό, ήταν ένα ασθενοφόρο της θάλασσας.
Μετά τον πόλεμο συνέχισε τα ταξίδια του σαν επιβατηγό και πάλι, ώσπου το αγόρασε ο Έλληνας εφοπλιστής Γιάννης Λάτσης και το ανακαίνισε ολοκληρωτικά. Στο παρθενικό του ταξίδι, ο καραβοκύρης Γ. Λάτσης ζήτησε από τους προσκεκλημένους επιβάτες να δώσουν ένα νέο όνομα στο πλοίο, γράφοντάς το σε ένα χαρτί. Στην μυστική ψηφοφορία που ακολούθησε επικράτησε το όνομα ΝΕΡΑΪΔΑ, το οποίο μάλιστα είχε προτείνει ο Νικόλαος Πλαστήρας. Ταξίδεψε στα κοντινά λιμάνια του Αργοσαρωνικού για αρκετά χρόνια, μέχρι που έφτασε πια 35 χρονών και έπρεπε πια να αποσυρθεί. Ο πλοιοκτήτης δεν ήθελε να το κάνει παλιοσίδερα. Το ανακαίνισε λοιπόν για άλλη μια φορά, για να γίνει τώρα ένα πλωτό μουσείο, που λέει την ιστορία του στους επισκέπτες, παίρνοντάς τους ακόμη και για μια σύντομη βόλτα στον Αργοσαρωνικό..
Τα παιδιά της Δ1 εργάστηκαν με το εκπαιδευτικό υλικό που μας διέθεσε το μουσείο, με τίτλο ΒΙΡΑ ΤΙΣ ΑΓΚΥΡΕΣ και πήραν μέρος στην διαδικτυακή ξενάγηση με την υπεύθυνη μουσειοπαιδαγωγικής του Νεράιδα, σε συνεργασία με τις εκπαιδευτικούς Νατάσα Λαζίδου και Αφροδίτη Ντίνου, που ανέλαβαν να υλοποιήσουν το πρόγραμμα.
Τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να δουν ζωντανά τα μέρη του πλοίου το οποίο είχαν μελετήσει, τους ναυτικούς στις καθημερινές τους εργασίες και είχαν μια σύντομη συνομιλία με τον καπετάνιο. Ήταν μια πολύ διαφορετική, πολύ ενδιαφέρουσα εμπειρία, που ενεργοποίησε τα παιδιά να αναπτύξουν τη δημιουργικότητα και τη φαντασία τους και να αποκομίσουν πολλές νέες γνώσεις, για ένα θέμα έξω από τα συνηθισμένα. Πραγματικά το απόλαυσαν και ονειρεύονται να το δουν και από κοντά και να ταξιδέψουν με αυτό…
Η ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΜΑΣ ΑΝΟΙΞΕ!
Με έναν ξεχωριστό τρόπο, σκεφτήκαμε να κάνουμε την έναρξη της λειτουργίας της δανειστικής βιβλιοθήκης του Σχολείου μας για την φετινή σχολική χρονιά. Η πρωτοβουλία ανήκει στις υπεύθυνες εκπαιδευτικούς της Βιβλιοθήκης κες Νίκη Παυλίδου και Κατερίνα Μπόσκου, με την υποστήριξη των μαθητών και μαθητριών της Ε' τάξης.
Το σκεπτικό ήταν να γίνει κάτι διαφορετικό, που να τραβήξει την προσοχή των παιδιών και να προσελκύσει το ενδιαφέρον τους για την Φιλαναγνωσία. Καλεσμένη μας και αρωγός στην προσπάθειά μας η συγγραφέας παιδικών βιβλίων κα Μυρτώ Πετροπούλου, η οποία μας διάβασε το παραμύθι της "Η Κερασιά στην αυλή μου", δραματοποιώντας το με κουκλοθέατρο. Την βιβλιοανάγνωση πλαισίωσαν τα παιδιά της Ε' τάξης, που, ντυμένα σαν ήρωες των παραμυθιών, μας μίλησαν για το βιβλίο, με δικές τους δημιουργίες. Η δράση απευθυνόταν στα παιδιά των Α' και Β' τάξεων και, μετά την ανάγνωση του παραμυθιού, ακολούθησε δημιουργική δραστηριότητα για τις 4 εποχές, όπως αναφερόταν και στο βιβλίο.
Τα παιδιά της Ε', ως διοργανωτές, ανέλαβαν να βοηθήσουν σε όλα τα στάδια της δράσης και βρέθηκαν στο πλευρό των ομάδων των μικρών παιδιών για να τους βοηθήσουν με τις δημιουργίες τους, οι οποίες παρουσιάστηκαν στο τέλος της εκδήλωσης.
Η ενδοσχολική αυτή εκδήλωση ανέδειξε το βιβλίο γενικότερα, αλλά και τον εθελοντισμό, τη δημιουργικότητα, τη συνεργατικότητα, τη βιωματική μάθηση και την προθυμία των παιδιών, ορισμένες μόνο από τις δεξιότητες που φροντίζουμε να καλλιεργούμε στο σχολείο μας, καθώς και το πνεύμα ομοψυχίας που μας διακατέχει. Περισσότερα Άρθρα... |