|
ΤΣΙΚΝΟΠΕΜΠΤΗ 2018
Η Τσικνοπέμπτη στο σχολείο μας ήταν παραδοσιακά εθιμοτυπική. Ο σύλλογος γονέων είχε αναλάβει και φέτος το ψήσιμο και κέρασμα των μαθητών και μαθητριών μας για το "τσίκνισμα". Έτσι αφιερώσαμε το τελευταίο δίωρο της ημέρας στο έθιμο και περάσαμε μια χαρά! Τα παιδιά μας, πάντα ευφάνταστα και δημιουργικά -τόσα προγράμματα κάνουμε άλλωστε- αλλά και συνειδητοποιημένα και πειθαρχημένα, ακόμη κι όταν είναι χαλαρά, συνετέλεσαν τα μέγιστα για να ολοκληρωθεί ευχάριστα η μέρα... Και του χρόνου!
ΠΑΙΖΟΝΤΑΣ ΜΕ ΤΑ ΠΡΩΤΟΝΙΑ, 2ο μέρος
ΣΤΟΧΟΙ Προέκυψε η αναγκαιότητα να ερευνήσουμε και να εμβαθύνουμε περεταίρω στις έννοιες κι έτσι δόθηκαν οδηγίες και τα παιδιά δούλεψαν σε ομάδες. 1ο ΜΕΡΟΣ: Τα θέματα που δόθηκαν στις ομάδες ήταν: Αινστάιν, Νεύτων, Bigbang, τα σωματίδια της ύλης, το σύμπαν, ενέργεια, ηλιακό σύστημα ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ 1- Μέθοδος Worldcafe: Κάθε ομάδα ετοίμασε ένα ταμπλό με τα βασικά της έρευνας που της ανατέθηκε και παρουσίασε τη δουλειά τους στους υπόλοιπους. Ακολουθήθηκε η μέθοδος Worldcafe, όπου ένα μέλος της ομάδας αναλάμβανε κάθε φορά την παρουσίαση και οι υπόλοιποι επισκέπτονται τα ταμπλό των άλλων ομάδων. Τις παρουσιάσεις ακολούθησαν ερωτήσεις, ενώ εναλλάσσονταν και οι παρουσιαστές των ομάδων. Στο τέλος ψηφίστηκαν τα έργα από τους συμμετέχοντες.
1- ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗ ΒΙΝΤΕΟ (μέσα στον επιταχυντή του CERN, τα project του CERN)
1- Η ΧΗΜΕΙΑ ΚΑΙ Η ΦΥΣΙΚΗ ΣΤΗ ΖΩΗ ΜΑΣ Δόθηκαν 2 θέματα τα οποία είχαν να επεξεργαστούν στις διακοπές των Χριστουγέννων. Έγινε κλήρωση κι ο καθένας ή ανά δυο διάλεξαν ένα θέμα. - Μοριακή γαστρονομία. Τα παιδιά έπρεπε να βρουν πληροφορίες, αλλά κι ένα τρόπο παρουσίασης των ευρημάτων τους. E1 E2 - Συγγραφή ιστορίας με την μέθοδο της δημιουργικής γραφής. Δόθηκαν οι οδηγίες: «Γράψε ένα μικρό κείμενο (ιστορία, παραμύθι ή αλήθεια) χρησιμοποιώντας τις λέξεις – κλειδιά που δίνονται παρακάτω. «Πρωτόνια, ηλεκτρόνια, ύλη, αντιύλη, διάστημα, σύμπαν, μεγάλη έκρηξη, πλανήτης, αστέρι, μαύρη τρύπα, βαρύτητα, Αινστάιν». Εικονογράφησε το κείμενό σου με ζωγραφική, κολλάζ ή ό, τι άλλο σκεφτείς.»
Μ Με την επιστροφή μας από τις διακοπές, δουλέψαμε πάνω στο τελικό προϊόν, ξαναθυμίζοντας έννοιες και ξεκαθαρίζοντας απορίες και κάναμε τις παρουσιάσεις των ομάδων. 1 ΗΛΙΟΣ – ΣΕΛΗΝΗ –ΑΣΤΕΡΙΣΜΟΙ - ΓΑΛΑΞΙΕΣ – ΜΑΥΡΕΣ ΤΡΥΠΕΣ Τι βλέπουμε στον νυχτερινό ουρανό αυτή την εποχή του χρόνου; Χρησιμοποιήσαμε σχετική εφαρμογή σε κινητό, αλλά και σχετικές ιστοσελίδες στο διαδίκτυο. https://astro.planitario.gr/weeksky29012018/ https://tinanantsou.blogspot.gr/2017/12/blog-post_21.html
SCIENCE SNACKS Συνδυάζοντας το τερπνόν μετά του ωφελίμου, σκεφτήκαμε να χρησιμοποιήσουμε φαγώσιμα υλικά για να παρουσιάσουμε όσα μάθαμε.
Η ΤΣΑΝΤΑ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
Μια δράση που εφαρμόζεται το 2018 σε όλα τα δημοτικά της χώρας, σύμφωνα με την εγκύκλιο που υπογράφει ο Υπουργός Παιδείας (https://www.esos.gr/arthra/54550/egkyklios-i-tsanta-sto-sholeio) εφαρμόζεται ήδη και στο σχολείο μας από την Παρασκευή 26-1. Σύμφωνα με απόφαση του συλλόγου διδασκόντων του σχολείου μας ορίστηκαν οι Παρασκευές των υπόλοιπων μηνών (μια για κάθε μήνα) του έτους και δόθηκαν ήδη τα ενημερωτικά σημειώματα στους γονείς/κηδεμόνες των παιδιών. Η κατανόηση και αποδοχή της δράσης ήταν σχεδόν καθολική από τους γονείς/κηδεμόνες, ενώ αγκαλιάστηκε με ενθουσισμό από τα παιδιά! Άλλωστε η απρόσκοπτη προσφορά μας στην εκπαιδευτική διαδικασία μεγιστοποιείται με την εμπιστοσύνη και την συνεργασία των γονέων/κηδεμόνων των μαθητών/μαθητριών μας. Το σχολείο μας, συνηθισμένο σε καινοτόμες δράσεις, θα προσπαθήσει να υλοποιήσει τη δράση εποικοδομητικά και προοδευτικά για τα παιδιά. Οι εκπαιδευτικοί θα κάνουν τις απαραίτητες αλλαγές στην τακτική διαχείρισης των κατ' οίκον εργασιών, ώστε να μην δημιουργηθεί κανένα κενό στη μελέτη των παιδιών. Άλλωστε μιλάμε για 5 Παρασκευές το τρέχον σχ. έτος, χωρίς μελέτη στο σπίτι -ΟΧΙ ΧΩΡΙΣ ΜΑΘΗΜΑ! "Σύμφωνα με το υπουργείο, επιδιώκεται οι μαθητές να μην ασχολούνται με την προετοιμασία μαθημάτων κατά τη διάρκεια των Σαββατοκύριακων που οι τσάντες δεν θα πάνε στο…σπίτι τους. Δεν ισοδυναμεί, ωστόσο, με την εγκατάλειψη της μελέτης ή άλλων δημιουργικών εργασιών, τις οποίες «οι μαθητές δύνανται να υλοποιούν κατ΄ οίκον σε ατομική ή και ομαδική βάση, συνδυάζοντας ενίοτε την διασκέδαση και το συνεργατικό πνεύμα με τη μάθηση». Μάλιστα, ο υπουργός Παιδείας, Κώστας Γαβρόγλου, εξέφρασε την ελπίδα το πρόγραμμα να αποδειχθεί ένα «παιδαγωγικά χρήσιμο μέτρο» ώστε από τη νέα σχολική χρονιά το υπουργείο να προχωρήσει στην επέκτασή του και σε άλλες μέρες της εβδομάδας στα ολοήμερα σχολεία. «Η συγκεκριμένη δράση συμβάλλει σε μια γενικότερη επανεκτίμηση της σημασίας και του ρόλου των εργασιών στο σπίτι, σε σχέση με τον ελεύθερο χρόνο των μαθητών», υπογράμμισε ο κ. Γαβρόγλου και πρόσθεσε: «Η παραμονή της τσάντας στο σχολείο στοχεύει στην ενίσχυση του ποιοτικού χρόνου των παιδιών με τις οικογένειές τους και, παράλληλα, διευρύνει τις δυνατότητες ενασχόλησής τους με δραστηριότητες που άπτονται των προσωπικών τους ενδιαφερόντων, συμβάλλοντας έτσι, όχι μόνον στην γνωστική, αλλά και στην συναισθηματική και κοινωνική τους ανάπτυξη».
«Στόχος μας είναι να προχωρήσουμε σε όλες εκείνες τις ρυθμίσεις ώστε να μετριαστεί το άγχος που έχει συσχετιστεί με την μελέτη για την επόμενη ημέρα και το μεγαλύτερο μέρος των εργασιών να ολοκληρώνεται εντός του σχολείου» κατέληξε." Η δράση έχει εφαρμοστεί πιλοτικά σε διάφορα σχολεία από το 2013 ήδη και στοιχεία μπορείτε να αντλήσετε από τους παρακάτω συνδέσμους: https://fresh-education.blogspot.gr/2017/12/blog-post_64.html http://www.arsakeio.gr/gr/latest/21983-tsanta-sxoleio (μια διαφορετική οπτική, που μετράει ήδη τρια χρόνια εφαρμογής) Σχετικά με τις κατ' οίκον εργασίες ισχύουν τα παρακάτω (τα οποία είναι σε εναρμόνιση με τη δράση "η Τσάντα στο Σχολείο") "Κατ’ οίκον εργασία Υπενθυμίζεται το περιεχόμενο των εγκυκλίων για την κατ’ οίκον εργασία με αρ. φακ. 116/69 ημερ. 08.09.1999 και με αρ. φακ. 7.19.06 ημερ. 09.02.2006 (αρ. εγκυκλίου στο διαδίκτυο dde532). Η κατ’ οίκον εργασία δεν πρέπει να μετατρέπεται σε κατ’ οίκον συνδιδασκαλία εκπαιδευτικού και γονέων/κηδεμόνων, αλλά να λειτουργεί ως μία ευχάριστη δραστηριότητα, κατά την οποία οι γονείς/κηδεμόνες θα έχουν την ευκαιρία να επικοινωνήσουν με τα παιδιά τους και να παρακολουθήσουν την πρόοδό τους στο σχολείο. Η κατ’ οίκον εργασία θα πρέπει να εξατομικεύεται στον μέγιστο δυνατό βαθμό, ώστε να ανταποκρίνεται στο επίπεδο και στις δυνατότητες κάθε παιδιού ξεχωριστά. Όλες οι εργασίες που ανατίθενται για το σπίτι πρέπει να δίνονται έπειτα από συζήτηση στην τάξη, ώστε να είναι απολύτως σαφείς, ενώ, ταυτόχρονα, να αίρονται τυχόν δυσκολίες, σε ό,τι αφορά στη διεκπεραίωσή τους. Με αυτό τον τρόπο, όλα τα παιδιά διευκολύνονται, εφόσον γνωρίζουν τι αναμένεται από αυτά και τυγχάνουν καθοδήγησης, όσο και υποστήριξης, για τη διεκπεραίωσή της. Επίσης, θα πρέπει να αποφεύγεται η γραπτή εκτέλεση εργασιών, όταν υπάρχουν εναλλακτικοί, λειτουργικότεροι και ευκολότεροι τρόποι εκτέλεσής τους (π.χ., επισήμανση στοιχείων με σημάδια πάνω στο κείμενο και προφορική ανακοίνωσή τους, αντί γραπτή απάντηση, κύκλωση αντί χρωμάτισμα, αναφορικά με εργασίες που μπορεί να ανατεθούν σε παιδιά που φοιτούν στην Α΄ τάξη κ.λπ.). Συστήνεται να αποφεύγεται η ανάθεση συγγραφής εκθέσεων στο σπίτι γιατί, σε αρκετές περιπτώσεις, η συγγραφή του κειμένου καταλήγει να γίνεται από τους γονείς και όχι από τα ίδια τα παιδιά. Όταν η συγγραφή έκθεσης γίνεται στο σχολείο, δίνεται η δυνατότητα στον εκπαιδευτικό να παρακολουθεί στενά τον τρόπο με τον οποίο γράφουν τα παιδιά και τις αδυναμίες που παρουσιάζουν. Έτσι ο εκπαιδευτικός θα είναι σε θέση να παρεμβαίνει, εκεί όπου απαιτείται, για να καθοδηγεί τους μαθητές και να τους μαθαίνει πώς να παράγουν αποτελεσματικό γραπτό λόγο. Επισημαίνεται, επίσης, ότι οι ημέρες αργίας που αντιστοιχούν σε σχολικές αργίες, όπως και τα Σαββατοκυρίακα, αφορούν στην ξεκούραση των παιδιών και όχι στη διεκπεραίωση περισσότερων εργασιών ή στην κάλυψη/επανάληψη διδακτικής ύλης ή στην προετοιμασία για διαγνωστική εργασία. Οι διαγνωστικές εργασίες πρέπει να αποφεύγονται τις Δευτέρες ή αμέσως μετά από αργία."
Για όποια διευκρίνηση είμαστε στη διάθεσή σας. Περισσότερα Άρθρα... |