|
Playing with protons - Παίζοντας με τα πρωτόνια
Το σχολείο μας συμμετέχει φέτος, σε συνεργασία με ειδικούς επιστήμονες διδακτικής των Φυσικών Επιστημών του CERN, στο πρόγραμμα "Παίζοντας με τα πρωτόνια", ειδικά φτιαγμάνο για παιδιά δημοτικού. Υλοποιούν τα δυο τμήματα της Ε' τάξης με τη συνεργασία των εκπαιδευτικών: Νίκη Παυλίδου, Κατερίνα Μπόσκου, Χρήστος Δεσποινίδης και Αφροδίτη Ντίνου (συντονίστρια του προγράμματος στο 5ο Δ. Σ. Κιλκίς). Είμαστε μέλη της ευρύτερης κοινότητας του "Παίζοντας με τα Πρωτόνια" πανελλαδικά και πανευρωπαϊκά κι ο σκοπός της όλης προσπάθειας είναι η κατανόηση από τα παιδιά, της πειραματικής Φυσικής με έναν πιο ευφάνταστο και σύγχρονα δομημένο τρόπο. ΤΟ CERN ΜΕ ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ
To CERN, διατηρώντας τη σύντμηση (ακρωνύμιο) της αρχικής ονομασίας του Conseil Européen pour la Recherche Nucléaire, είναι το μεγαλύτερο σε έκταση (πειραματικό) κέντρο πυρηνικών ερευνών, και ειδικότερα επί της σωματιδιακής φυσικής, στον κόσμο. Βρίσκεται δυτικά της Γενεύης, στα σύνορα Ελβετίας και Γαλλίας. Ιδρύθηκε το 1954 από δώδεκα ευρωπαϊκές χώρες και σήμερα αριθμεί 22 κράτη-μέλη, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα, η οποία είναι και ιδρυτικό μέλος. Η σύμβαση για την ίδρυση του CERN κυρώθηκε στις 29 Σεπτεμβρίου 1954.
ΑΣ ΠΑΙΞΟΥΜΕ ΜΕ ΤΑ ΠΡΩΤΟΝΙΑ...ΜΕΡΟΣ 1ο
ΣΤΟΧΟΙ Γνωριμία – Εξοικείωση με τις έννοιες. Η Δομή της Ύλης Τι είναι η Ύλη; Πώς αντιλαμβάνονται τα παιδιά τον κόσμο, τον μικρόκοσμο και το Σύμπαν; ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ 1- JIGSAW STRATEGY: Μαθαίνουμε τις βασικές έννοιες με την μέθοδο jigsaw. Χωρίσαμε το μάθημα σε 5 υποενότητες. Χωρίσαμε τα παιδιά σε ομάδες και κάθε μέλος της ομάδας είχε να μάθει μια υποενότητα έτσι που να μπορεί, σε πρώτη φάση να τη συζητήσει και να την αποσαφηνίσει με τους εκπροσώπους των υπόλοιπων ομάδων, που είχαν την ίδια υποενότητα. Στη συνέχεια τα παιδιά επιστρέφουν στις αρχικές τους ομάδες και παρουσιάζουν την υποενότητα που μελέτησαν έτσι ώστε να γίνει κατανοητή απ’ όλους. 2- ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗ ΒΙΝΤΕΟ (θεωρητικό μέρος) 3- E-PHET– ΠΡΟΣΟΜΟΙΩΣΕΙΣ https://phet.colorado.edu/sims/html/build-an-atom/latest/build-an-atom_en.html Τα παιδιά, στο εργαστήρι της Πληροφορικής, έπαιξαν με τις προσομοιώσεις στο E-PHET, τις σχετικές με τα άτομα, τα στοιχεία και τις χημικές ενώσεις. Έτσι αντιλήφθηκαν τις έννοιες της πυκνότητας, της μάζας, του ατομικού και του μαζικού αριθμού, του πυρήνα, των ηλεκτρονίων και του φορτίου ενός ατόμου, ανάλογα με τις συνθήκες. 4- ΒΙΩΜΑΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ Ανακαλυπτική μέθοδος: Αφού καλύψαμε με απλά λόγια και με παρακολούθηση σχετικών βίντεο, το θεωρητικό μέρος, ώστε τα παιδιά να βάλουν τη φαντασία τους να δουλέψει και να «δουν» τα μόρια, τα άτομα και τα σωματίδια της ύλης, περάσαμε στο βιωματικό κομμάτι και ξεκινήσαμε από την αυλή. Πήγαμε στον κήπο, αγγίξαμε διαφορετικά υλικά και ψάξαμε να βρούμε ό, τι πιο μικρό μπορούσαμε να εντοπίσουμε. Ακόμη και οι κόκκοι άμμου ή τα μικροσκοπικά ξυλαράκια, οι κόκκοι της σκόνης, αποτελούνται από πολλά, πολύ μικρότερα σωματίδια: μόρια, άτομα, πρωτόνια, νετρόνια, ηλεκτρόνια, νετρίνια, βαρυτόνια, κουάρκ κ.ο.κ.
Μαθαίνουμε βιωματικά: Στη συνέχεια σχηματίσαμε άτομα των στοιχείων που αναφέραμε στην τάξη: υδρογόνου, ηλίου , λιθίου, βηρυλλίου με τα σώματά μας. Κάποια παιδιά παραστήσανε τα νετρόνια και τα πρωτόνια στον πυρήνα και κάποια τα ηλεκτρόνια που περιφέρονται γύρω από τον πυρήνα. Έτσι πήραν μια αδρή εικόνα της μορφής των ατόμων κι εμπέδωσαν το «όσα πρωτόνια, τόσα νετρόνια και τόσα ηλεκτρόνια» που ισχύει για τα άτομα των χημικών στοιχείων. Αναφέρθηκαν τα ισότοπα, αλλά χωρίς να επεκταθούμε. Δραματοποίηση: Το ταξίδι του Νερού Τα παιδιά, αφού ανέλαβαν ρόλους Υδρογόνου και Οξυγόνου, σημαδεμένα με μπλε και πράσινες βούλες αντίστοιχα στα χέρια τους, αναπαράστησαν το ταξίδι του Νερού. Ακολουθώντας τις οδηγίες της εκπαιδευτικού «κυλούσαν», ενωμένα σε μόρια νερού, σαν ποτάμι. Με την επίδραση της θερμότητας του Ήλιου άρχισαν να εξατμίζονται, να χωρίζονται σε υδρογόνα και οξυγόνα και να ταξιδεύουν προς τον ουρανό. Άρχισαν να σχηματίζονται σύννεφα, που έφεραν την ένωση των ατόμων υδρογόνου και οξυγόνου ξανά σε μόρια νερού κι έπεσαν στο έδαφος με τη μορφή νερού και πάλι, σχηματίζοντας το ποτάμι, που χύνεται στη θάλασσα. Διασκέδασαν μαθαίνοντας βιωματικά κι επέστρεψαν στην τάξη με νέα αντίληψη των διεργασιών στη Φύση.
Learning by Doing: Οι κατασκευές μας Δημιουργήσαμε, σε ομάδες, προπλάσματα ατόμων γνωστών στοιχείων και χημικών ενώσεων με διάφορα υλικά. Τα παιδιά, από τη στιγμή που αντιλήφθηκαν κάποια πράγματα για τη δομή της ύλης, ήταν πολύ ευφάνταστα στις κατασκευές τους, όπως μπορείτε να δείτε και στις φωτογραφίες.
Μετά από έρευνα στο διαδίκτυο, έφτιαξαν και τον πίνακα με τα γνωστά σωματίδια της ύλης. Παράλληλα τα παιδιά εργάστηκαν στο εργαστήρι Πληροφορικής πάνω σε δυο padlet, που αναφέρονται στο CERN και στην έννοια της Επιστήμης γενικότερα. https://padlet.com/afroditintinou/iel7eum46knm https://padlet.com/afroditintinou/v1goqqwxd6lf
ΓΙΟΡΤΗ ΤΗΣ ΣΗΜΑΙΑΣ 2017
Αποσπάσματα από το χρονικό του 1940 παρουσιάστηκαν σε μια σύμπραξη των τάξεων Β', Δ' και ΣΤ' στην φετινή Γιορτή της Σημαίας στο σχολείο μας. Μικροί και μεγάλοι συνδυάστηκαν άριστα κάτω από τον σχεδιασμό και τις οδηγίες των δασκάλων τους κκ Μηλιόγλου Μιχάλη, Σιωπίδου Γεωργίας, Λαζίδου Νατάσας και Πραξιγά Μαίρης με τον Γιάννη Χρα να έχει το γενικό πρόσταγμα και τον Κώστα Μπάτζιο στην χορωδία και τη μουσική επιμέλεια.
Το αποτέλεσμα ήταν άρτιο και ικανοποίησε θεατές και συμμετέχοντες, ενώ, με τον τρόπο που δουλεύτηκε βοήθησε τα παιδιά να καταλάβουν πολλά από τα ιστορικά γεγονότα της ένδοξης εκείνης εποχής.
Στο μεταξύ, λόγω της κακοκαιρίας και της βροχής η παρέλαση των δημοτικών σχολείων δεν έγινε, ενώ παρήλασαν πολιτιστικοί σύλλογοι και τα σχολεία της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Η μόνη εκπροσώπηση του σχολείου μας στην Εθνική Επέτειο ήταν στις 27-10-2017, στην μαθητική κατάθεση στεφάνων και την 28η Οκτωβρίου 2017 στην στρατιωτική κατάθεση στεφάνων και στην υποδοχή της ολυμπιακής φλόγας για τους χειμερινούς ολυμπιακούς αγώνες του 2018 στην Πιονγ Τσανγκ της Ν. Κορέας. 27-10-2017 ΓΙΟΡΤΗ ΤΗΣ ΣΗΜΑΙΑΣ
Περισσότερα Άρθρα... |