|
ΤΟ ΠΕΙΡΑΜΑ ΤΟΥ ΕΡΑΤΟΣΘΕΝΗ ΤΗΝ ΕΑΡΙΝΗ ΙΣΗΜΕΡΙΑ 2017
ΤΟ ΠΕΙΡΑΜΑ ΤΟΥ ΕΡΑΤΟΣΘΕΝΗ ΕΠΙ ΔΥΟ! Ένα από τα πιο σημαντικά πειράματα που πραγματοποιήθηκε στην ιστορία της ανθρωπότητας ήταν η μέτρηση της περιφέρειας της Γης από τον Ερατοσθένη τον 3 π.Χ. αιώνα. Ο Ερατοσθένης πληροφορήθηκε ότι στη Συήνη (σημερινό Ασουάν) ο ήλιος κατά το μεσημέρι του θερινού ηλιοστασίου ρίχνει τις ακτίνες του κάθετα στον ορίζοντα και φωτίζει τον πυθμένα ενός πηγαδιού. Την ίδια στιγμή στην Αλεξάνδρεια οι ακτίνες του ηλίου σχηματίζουν μια γωνία 7,2ο με την κατακόρυφο του τόπου. Στη συνέχεια μέτρησε την απόσταση Αλεξάνδρειας - Συήνης και υπολόγισε, με αξιοζήλευτη ακρίβεια την περιφέρεια της γης. Είχαμε πάρει μέρος στο ίδιο πείραμα τον Σεπτέμβριο του 2016, οπότε τα παιδιά είχαν μια ιδέα τώρα. Στο μεταξύ φέτος είχαμε δυο προτάσεις με διαφορά μιας ημέρας. Έτσι κάναμε τις μετρήσεις μας στις 20/3 (κανονικά η εαρινή ισημερία για φέτος) συμμετέχοντας στη διεπιστημονική δράση των Ε.Κ.Φ.Ε. Σερρών, Πιερίας, Λακωνίας, Λέσβου και Ηρακλείου Κρήτης(1ο), του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών, του Υπουργείου Παιδείας και της ΠΑΝΕΚΦΕ.
Στις 21/3 κάναμε ξανά τις μετρήσεις μας για τη συνεργασία μας με τη διεθνή δράση EratosthenesExperiment, που συντόνιζε η ευρωπαϊκή εκπαιδευτική πλατφόρμα ODS (opendiscoveryspace) και η Ελληνογερμανική Αγωγή. Όλα είναι θέμα γνώσεων τριγωνομετρίας, που είναι βέβαια κάτι προχωρημένο για τις γνώσεις των μαθητών της ΣΤ, αλλά ποτέ δεν πρέπει να υποτιμούμε τις ικανότητες των παιδιών στο να μάθουν κάτι πέρα από τα συνηθισμένα. Έτσι κι εμείς, στο 5ο Δ. Σ. Κιλκίς αποφασίσαμε να ξαναπάρουμε μέρος στο πείραμα, βιωματικά, με τη μέθοδο της ομαδοσυνεργατικής και να κεντρίσουμε το ενδιαφέρον των παιδιών, ρίχνοντάς τους στα βαθιά. Από μέρες προετοιμάζαμε τη δράση, συλλέγοντας πληροφορίες για τον Ερατοσθένη και τα επιτεύγματά του, παρακολουθώντας σχετικά βίντεο και κάνοντας μαθήματα μαθηματικών που περιελάμβαναν το Πυθαγόρειο θεώρημα, συμπληρωματικές και παραπληρωματικές γωνίες και τους τύπους τους σχετικούς με τη λύση του προβλήματος, όπως το χειρίστηκε ο Ερατοσθένης χιλιάδες χρόνια πριν. Για την όλη προσπάθεια συνεργάστηκαν οι εκπαιδευτικοί του σχολείου Κατερίνα Μπόσκου (Στ2), Ιωάννα Ευθυμιάδου (Στ1), Αφροδίτη Ντίνου και Χρήστος Δεσποινίδης, ο οποίος κι ανέλαβε το μεγαλύτερο μέρος των τελικών υπολογισμών.
Η μέτρηση έπρεπε να γίνει την εαρινή ισημερία κι όλα τα σχολεία που έπαιρναν μέρος συντονίστηκαν με το ηλιακό μεσημέρι στον τόπο τους. Εμείς δουλέψαμε σε συνεργασία με το Pomarkun Yhteiskoulu της Φινλανδίας, το Leveleki Gardonyi Geza Elementary School της Ουγγαρίας, το Scoala Gimnaziala 'Sfantul Nicolae' της Ρουμανίας. Όλοι στον ίδιο μεσημβρινό, όπως χρειαζόταν και με μεγάλη απόσταση μεταξύ μας, για την 21η Μαρτίου, ενώ αναρτήσαμε τ? αποτελέσματα των μετρήσεών μας στο έγγραφο που άνοιξαν οι ΕΚΦΕ, την 20η Μαρτίου.
Το επόμενο βήμα είναι να χρησιμοποιήσουμε τα δεδομένα της μέτρησης που κάναμε και που ανταλλάξαμε, για να κάνουμε τον υπολογισμό της περιφέρειας της Γης, όπως ο Ερατοσθένης. Από την όλη δράση τα παιδιά σίγουρα βγήκαν κερδισμένα, παρόλο που τα μαθηματικά που χρειάστηκαν ήταν πέρα από το γνωστικό τους πεδίο, γιατί ενεργοποιήθηκαν σε έναν τρόπο εργασίας πρωτόγνωρο, συνεργάστηκαν σε τηλεδιάσκεψη με συμμαθητές τους από την Κρήτη και απέκτησαν καινούριες γνώσεις σε επιστημονικό επίπεδο.
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΗΜΕΡΑ ΚΑΤΑ ΤΗΣ ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΒΙΑΣ 2017
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΗΜΕΡΑ ΚΑΤΑ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΒΙΑΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΥ
Η 6η Μαρτίου έχει καθιερωθεί από το Υπουργείο Παιδείας ως Πανελλήνια Ημέρα κατά της σχολικής βίας και του εκφοβισμού. Ο όρος «εκφοβισμός και βία στο σχολείο» (school bullying) χρησιμοποιείται για να περιγράψει μια κατάσταση, κατά την οποία ασκείται εσκεμμένη, απρόκλητη, συστηματική και επαναλαμβανόμενη βία και επιθετική συμπεριφορά, με σκοπό την επιβολή, την καταδυνάστευση και την πρόκληση σωματικού και ψυχικού πόνου σε μαθητές από συμμαθητές τους, εντός και εκτός σχολείου.
Για 4η συνεχόμενη χρονιά, οργανώνουμε δράσεις κατά της επιθετικής συμπεριφοράς στο σχολείο μας, όπου οι Ομότιμοι της ΣΤ? αναλαμβάνουν να υλοποιήσουν βιωματικά εργαστήρια κατά τάξεις, ενώ κάνουμε και δράσεις με το σύνολο των μαθητών και μαθητριών του σχολείου να συμμετέχουν.
Την Δευτέρα 6 Μαρτίου αφιερώσαμε ένα δίωρο στα βιωματικά εργαστήρια, την 5η ώρα κάναμε την αποτίμηση της δράσης κατά τάξεις με τους εκπαιδευτικούς που είχαν μάθημα εκείνη την ώρα, ενώ την 6η ώρα γράψαμε τις σκέψεις μας σε 2 ταμπλό με τίτλο «Αντίδοτο στη Βία είναι η Φιλία» και «Αντίδοτο στη Βία είναι η Ευγένεια» , όπου τα παιδιά εξέφρασαν τις απόψεις τους, τις οποίες είχαν συζητήσει την προηγούμενη ώρα στην ολομέλεια του τμήματός τους.
Φαινόμενα βίας κι επιθετικής συμπεριφοράς υπάρχουν και θα υπάρχουν όσο υπάρχουν άνθρωποι. Το ζητούμενο είναι να μάθουν τα παιδιά να τα αποφεύγουν ή να εκφράζουν τα συναισθήματά τους πιο εποικοδομητικά για τα ίδια και για τους άλλους και ΚΥΡΙΩΣ να ενδυναμώσει η προσωπικότητά τους ώστε να μην γίνουν θύματα. Δύσκολο ναι, ακατόρθωτο όχι. Γι? αυτό εμείς συνεχίζουμε, όσο έχουμε αποτέλεσμα, έστω και μικρό, αξιολογούμε, αναθεωρούμε κι επικαιροποιούμε τις γνώσεις και τις δράσεις μας γιατί αυτή είναι η δουλειά του εκπαιδευτικού.
Κούλουμα 2017 στο 5ο Δ.Σ.ΚΙΛΚΙΣ
Την Παρασκευή 24 Μαρτίου 2017 (πριν την Καθαρά Δευτέρα) αφιερώσαμε την τελευταία ώρα του πρωινού προγράμματος στο έθιμο των Κούλουμων. Λαγάνες, χαλβάς, αλλά και άλλα εδέσματα, που φέραμε όλοι, απλώθηκαν και προσφέρθηκαν για να πάρουν όλοι μια γεύση Καθαράς Δευτέρας. Η Καθαρά Δευτέρα είναι η πρώτη ημέρα της Μεγάλης Τεσσαρακοστής, της νηστείας του Πάσχα. Από τους λαογράφους θεωρείται ο επίλογος των βακχικών εορτών της Αποκριάς, οι οποίες ουσιαστικά αρχίζουν την Τσικνοπέμπτη και τελειώνουν την Καθαρά Δευτέρα. Σε ορισμένες περιοχές της Ελλάδος την Καθαρά Δευτέρα «καθαρίζουν» ό, τι απόμεινε από τα μη νηστίσιμα φαγητά της αποκριάς, Σε άλλα μέρη της Ελλάδας, όπως π.χ. στην Ήπειρο, οι νοικοκυρές καθαρίζουν τις κατσαρόλες και όλα τα χάλκινα σκεύη από τα λίπη της αποκριάς με ζεστό σταχτόνερο μέχρι ν? αστράψουν και βάφουν άσπρα τα πεζοδρόμια. Το πιάτο της ημέρας περιλαμβάνει νηστίσιμα, ως αποτοξίνωση από το πλούσιο φαγοπότι της Αποκριάς. Χαλβάς, ταραμάς, ελιές, πίκλες, θαλασσινά, φασολάδα, βρίσκονται στην ημερήσια διάταξη. Τα νηστίσιμα συνοδεύονται από τη λαγάνα, ένα είδος άρτου χωρίς προζύμι, με ελλειπτικό σχήμα και πεπλατυσμένος για να ψήνεται εύκολα.
Ο εορτασμός της Καθαράς Δευτέρας στις εξοχές λέγεται Κούλουμα. Η ετυμολογία της λέξης έχει λατινική (κολούμνα = κολώνα ή κούμουλους = σωρός, κορυφή) ή αλβανική προέλευση (κόλουμ = καθαρός). Στο Δήμο Αθηναίων τα Κούλουμα γιορτάζονται στο Λόφο του Φιλοππάπου, όπως και σε πολλούς Δήμους της χώρας, με προσφορά φασολάδας και νηστίσιμων στους δημότες.
Απαραίτητο συμπλήρωμα της Καθαράς Δευτέρας αποτελεί το πέταγμα του χαρταετού, με τα ποικίλα χρώματα και σχέδια, από μικρούς και μεγάλους, πιθανόν για να πετάξουν μακριά κάθε έγνοια του χειμώνα, μια και μπαίνει η άνοιξη και όλα, τουλάχιστον στη φύση, είναι πιο χαρούμενα λόγω της ανθοφορίας και της βελτίωσης του καιρού.
Περισσότερα Άρθρα... |